perjantai 6. huhtikuuta 2012

Nenät käyttökielossa!

Että mä inhoon haistelua! Nenä on mun mielestä koiran osista täysin turha ja epäoleellinen. Kun nään pienen mustan nenän uppoutuneena treenikentän tekonurmeen leikkaa mulla kiinni välittömästi ja heti! Mun koirat tarvitsee nenää vain ja ainoastaan tunnistusnoutoon sekä esine-etsintään Keikon tapauksessa. Muualla sen käyttäminen on tyystin kielletty! Kauhulla ajattelen jos ois pakko harrastaa jälkeä. Onneksi ei ole.

Koska Keesi ei harjoittele tunnaria on sen nenä käyttökiellossa vielä hyvin pitkään! Mä olen kiinnittänyt paljon huomiota etten vahvistaisi skipeille tyypillistä haistelua treenikentillä. Välillä musta tuntuu etten ole onnistunut niin hyvin kun olisin toivonut..

Keikon kanssa olen onnistunut erinomaisesti. Raukkaparka ei edes tiedä että sillä on nenä!  Se ei löydä maahan heitettyä namia nenällä koska minä olen aina ystävällisesti käynyt näyttämässä minne se lensi jos herra kelpie ei nähnyt.

Tämä kaikki avautuminen hajuaistin turhuudesta johtaa tämän päiväisiin agitreeneihin satulinnassa.

Satulinna on ollut Keesin nenälle aina vaikea paikka ja tekonurmikin on siellä ilmeisesti erityisen maukasta.. Sain innostettua kaverin hyvään vireeseen ja kipitteli melkoista kyytiä menemään ennenkuin missasi putkeen pään. joka johtaa siihen kamalaan haisteluun "hups tuli virhe nyt haistellaan". ja tamä taas siihen että mun veri kiehuu.. Koira kainaloon ja pois.. Menee siis ihan sijaistoiminnolle heti kun tulee virhe eikä siinä mitään mutta miksi sen sijaistoiminnon on aivan pakko olla haistelu!? Miksei se voi vaikka leikkiä kuollutta tai seisoa päällään?!

Pidettiin pieni tauko jotta sain kerättyä itseni jonka jälkeen tehtiin toisessa kohtaa ja sujuuhan se sitten kun mä eikä koira tee virhettä.. Keesi on niin taitava ja ihana silloin kun se ei haistele! Keesi teki puomia ja aata myös ja hienot kontaktit molemmille! Hieno Keesi!

Keikon kanssa tehtiin pätkää jossa treenattiin takaakiertoja. Keiko oli tänään sika hyvä mutta mua edelleen turhauttaa liikaa oma hidas oppiminen.. Tai kun mä tiedän mitä mun pitäs tehdä mutta en tee silti niin.. Toisella kierroksella välistä vetoja joihin vaatii tosi vahvan vartalon käännön jotta tulee. Muuten juoksee vaan liikkeen mukana ohi.. Näitä treenattava edemmän.

Keesi sai myös tokoilla sen päässä on kyllä tapahtunut jotain! Seurasi tosi hyvin ja oikealla paikalla! Pysyy paremmin kuin koskaan siihen mihin se käsketään ja ennenkaikkea se on kokoajan tarkkana ja kuulolla!

Ärsyttävän alun jälkeen molemmat tekivät hyvän treenin ja yrittivät parhaansa. Tää ohjaaja tarvis nyt vaan roppakaupalla kärsivällisyyttä.

ps. mun koirat saa lenkillä kyllä nuuskutella jos haluavat.. ;D

2 kommenttia:

  1. Tia sä oot niin paras. :D

    "Menee siis ihan sijaistoiminnolle heti kun tulee virhe eikä siinä mitään mutta miksi sen sijaistoiminnon on aivan pakko olla haistelu!? Miksei se voi vaikka leikkiä kuollutta tai seisoa päällään?!"

    HAHA. Arvostaisin ku Pannariki mieluummin vaikka leikkis kuollutta eikä karjuis korvaan ja söisi mua elävältä aina ku oon jotenki tyhmä. Ku oon sitä kuitenki aika usein. Pannari tosin karjuu korvaan ja syö mut elävältä muutenkin. HMM.

    Kelpiet pikkuorava ja jättiläisbanaani on kyllä ihan samanmoisia jotenki ton nenänsä kanssa. Rumolle pitää kanssa aina näyttää että tossa se nami on. Jos en kerro heti se odottaa kunnes kerron. Hankala tehä jälkijuttuja ku Rumo mieluiten odottaa että kerron sille missä jälki menee... Ku hän ei oikein näe sitä missään.

    VastaaPoista
  2. Tiedän NIIIN ton tunteen ku koira agiliitelyn sijaan päättää aktivoida nenäänsä! Terveisin vähän turhankin usein agiliidellessä nenäänsä käyttävän koiran omistaja :s

    VastaaPoista